Social Media

Social Media is de nieuwe basis van het Internet, al is nieuw natuurlijk allang niet meer de leidende factor binnen dit aspect. Social Media heeft het internet ontwikkeld van eenzijdige communicatie naar een wisselwerking tussen meerdere partijen. Momenteel zitten we in een tijd waarin het internet allang niet meer alleen op je desktop plaatsvindt. In een zeer korte tijd zijn wij ons gaan verplaatsen naar een virtuele omgeving met hierin eigen normen en waarden. Grenzen zijn vervaagd of zelfs opgelost. Bij het aankopen van producten ben je niet louter verplicht dit te doen binnen je eigen landsgrenzen maar heb je als consument nu veel meer macht om dit binnen je eigen kanalen te doen. Naast het gegeven dat ontvangers en verzenders nu gemengd zijn doen kanalen dit ook. Ook dit vindt als eerst plaats op de social media.

User Generated Content
User Generated Content is door de consument gegenereerde media. Dit gaat om al het materiaal dat gemaakt en op het internet geuploadt wordt door de consument. Bijvoorbeeld het plaatsen van een filmpje op YouTube, het reageren op een artikel van NU.nl, het plaatsen van een (micro)blog of het aanmaken van een profiel op Instagram of Facebook. Een van de eerste plekken waar gebruik werd gemaakt van User Generated Content is op fora. Een Forum is een online plaats waar berichten kunnen worden geplaatst waar anderen op kunnen reageren. Een online discussieplatform.

Het werken met User Generated Content is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van media, omdat het de manier waarop de consument het internet gebruikt compleet veranderd. In de laatste tien jaar is User Generated Content het internet gaan domineren. User Generated Content is vandaag de dag het snelst groeiende media segment. Miljoenen consumenten geven iedere dag hun mening, delen ideeën en creëren nieuwe media voor massa consumptie.


Web 2.0
Een veel gebruikte term voor de ontwikkeling van het internet is Web 2.0. het Web2.0 wordt het onderscheid gemaakt tussen de periode waarin we internet gebruikten voor het opvragen van informatie, het Web 1.0 tijdperk en de periode waarin we het internet steeds meer gaan gebruiken als platform voor communicatie.

Social Media
Om een goed beeld te geven van wat Social Media zijn, zal ik een aantal voorbeelden geven van bekende sites: Dit zijn Instagram , Facebook, Snapchat, Twitter, iTunes, Wikipedia en YouTube. De Social Media maken optimaal gebruik van User Generated Content.

Wat de Social Media doen is het samensmelten van het geven van commentaar met het  uitwisselen van muziek, filmpjes, foto’s op een laagdrempelige, simpele en zeer gebruiksvriendelijke manier. Social Media zijn media die voor de gebruikers gemakkelijk maakt om deel te nemen, te delen en om content te creëren.


Dit ondersteund precies die karakteristieken waar Social Media op draait: participatie, openheid, conversatie,  community en verbondenheid.

Participatie omdat Social Media gebruikers aanmoedigt een bijdrage te leveren. Openheid omdat de diensten van Social Media erg toegankelijk zijn, een groot deel van de content is voor elke gebruiker zichtbaar en bruikbaar. Conversatie omdat in tegenstelling tot traditionele media,Social Media kunnen worden gezien als conversaties in plaats van uitzendingen. Communitie omdat communities dankzij Social Media gemakkelijk en snel gevormd en onderhouden kunnen worden, communities zijn gebaseerd op overeenkomende interesses en verbondenheid omdat Social Media gebruik maken van hun verbondenheid met andere sites, mensen en middelen.

Binnen de Social Media wordt onderscheid gemaakt tussen Social Networks, Content Sharing, Blogs, Podcasts, Forums en Microblogging. Deze functies zal ik kort beschrijven.

Social Network
Social Networks zijn sites als Instagram , Facebook, LinkedIn en Snapchat. Dit zijn site waar op zeer grote schaal mensen met elkaar kunnen communiceren.
Social Networks geven de gebruiker de mogelijkheid om een profiel aan te maken, waar de gebruiken informatie over zichzelf en zijn bezigheden, waar je foto’s en video’s kan uploaden en deze informatie kan delen.
Social Networks gaan om het opbouwen van een sociaal netwerk. Er kan gezocht worden naar andere gebruikers of naar mensen die de zelfde interesses delen en deze mensen kunnen uitgenodigd worden om ‘vrienden’ te worden. Op deze manier wordt een netwerk opgebouwd. In dit netwerk worden video’s, foto’s, links van websites en informatie gedeeld en gecommuniceerd.

Content Sharing
Dit zijn Social Media waar een bepaalde soort content wordt gedeeld. Dit zijn sites als YouTube, waar filmpjes die minder dan 10 minuten duren worden geupload en te bekijken is door iedereen die de site bezoekt. De focus ligt hier op de content en niet op personen. Om van deze sites gebruik te maken is het niet nodig om een profiel aan te maken. Interactie is mogelijk op deze sites in de vorm van het geven van commentaar op de content.

Wiki’s
Wiki’s zijn sites waar de consument informatie kan plaatsen en informatie kan aanpassen. Een gemeenschappelijke database.

Podcasts
Audio en video bestanden waar je je op kan abonneren.

Forums
Plekken waar online discussies gevoerd kunnen worden aan de hand van tekst.


Microblogging
Bij Microblogging wordt Social Netwerking gecombineerd met kleine blogs ter grote van maximaal 140 leestekens.

Wat betekenen de Social Media voor het Medialandschap?
Door de komst van Social Media en de technische vooruitgang van digitale apparatuur ligt de mogelijkheid van het creëren van content niet meer uitsluitend bij bedrijven, de traditionele media. Individuele mensen kunnen nu hun eigen content maken en delen. Dit is een ingrijpende verschuiving in het Medialandschap.

Waarom zijn Social Media voor bedrijven belangrijk?
User Generated Content biedt adverteerders een nieuwe manier om hun doelgroep te bereiken. Social Media Communities geven bedrijven de mogelijkheid om binding te krijgen met hun klanten. Organisaties kunnen Social Media gebruiken om op de plaatsen aanwezig te zijn waar de consument is, maar ook om daarbij de dialoog met de consument aan te gaan, bijvoorbeeld voor het ontvangen van feedback of als een uitbreiding van de customer service.

Het is belangrijk dat bedrijven deelnemen in plaats van toezien, een dialoog aangaan met de consument is een aspect waarvoor Social Media immers zeer geschikt zijn en in eigenlijk ook voor bedoeld zijn.

Uit een onderzoek van Media Embassy, de Social Media Monitor, zijn een aantal interessante conclusies naar voren gekomen over het gebruik van Social Media in het Nederlandse bedrijfsleven. Waarin naar voren komt dat dit dialoog door bedrijven te weinig gezocht wordt. Uit de Social Media Monitor blijkt dat met name de Nederlandse mediabedrijven aanwezig en actief zijn op Social Media, gevolgd door de telecombedrijven.

Volgens het onderzoek zijn de Nederlandse merken die van Social Media gebruik maken wel aanwezig, maar niet actief. Dat wil zeggen dat er weinig nieuwe content gesplaatst wordt en dat het dialoog met de consument uit blijft.

Bedrijven zien Social Networks als verrijking van de communicatie strategie, maar nog niet alle mogelijkheden worden aangeboord.