In 5 stappen basis SEO

Hoe zorg je ervoor dat jij eerder online gevonden wordt dan je concurrent? Hoevaak krijg je wel niet de vraag of je ook SEO (Search Engine Optimalization) kan. Waarom ben je naar deze pagina gegaan om hierover te lezen! SEO gaat allemaal om het vindbaar worden en niemand wilt over het hoofd gezien worden! In dit stappenplan wordt o.a. simpel uitgelegd wat jij kan doen om in ieder geval bewust om te gaan met SEO.

1. SEO zoekwoorden

SEO is niets meer dan een wisselwerking van je webpagina en de zoekmachine. Waar wil jij op gevonden worden? Waar moet de zoekmachine jou op beoordelen. Met een goede SEO strategie biedt jij jouw doelgroep en zoekmachine een duidelijke afwatering van jouw diensten. De kracht van goede SEO is niet om bovenaan te komen maar eerder om gevonden te worden door jouw doelgroep.

Met SEO leg jij de nadruk op bepaalde zoektermen die jouw dienst beschrijven. Zie het als je huisnummer, etalage en alle signage die kenbaar maken waar jij bent en wat jij doet. Een bakker waar geen uithangbord staat en waar de etalage leeg is zal niet snel gevonden worden, ook niet als ze het lekkerste brood bakken van de wereld. SEO is jouw lokatie in de winkelstraat met je eigen uithangborden.

In een winkelstraat scant met om te vinden wat ze zoeken. Op het internet wordt dit gedaan door zoektermen te gebruiken. Al filterend komt men op de lokatie waar ze moeten zijn. Het bedenken van je zoekwoorden is dus de kracht van SEO. Bepaal deze dus goed. Wie ben je? Wat doe je? Wie moet jou vinden?

2. De check van de SEO zoekwoorden

Als je hebt bedacht welke woorden de focus krijgen is het altijd verstandig om deze te checken. Dit kan je bijvoorbeeld toetsen op  Google Trends. Hier kan je zien hoe vaak er op bepaalde woorden wordt gezocht en welke suggesties wellicht beter werken. Dit kan op zeer gedetailleerd niveau. Het mooie van deze tool is natuurlijk dat je geen duur bureau meer nodig hebt om te onderzoeken welke woorden valide zijn.

3. Formuleer teksten

In de volgende stap ga jij teksten schrijven met behulp van de gekozen woorden. De zoekwoorden dienen optimaal gebruikt te worden in de teksten en kunnen d.m.v. hiërarchie meer waarde krijgen. Je gebruikt de zoekwoorden namelijk in de teksten om aan de zoekmachine te laten zien in welke context de woorden staan. De zoekmachine geeft o.a. waarde mee aan de woorden door het aantal keer dat het gebruikt wordt en door te kijken op welke plekken de woorden staan. Staat het woord in de titel dan beschouwt een zoekmachine dit als een woord met veel waarde.

Het is uiteraard aan de schrijven om vervolgens interessante koppen te schrijven.

4. Creëer meta data

Woorden dienen ook als META-data te worden meegenomen. Wanneer je dit in html doet moet je binnen de tag waarin je schrijft aanpassingen te doen. Uiteraard zijn er ook Content Management Systemen (zoals WordPress of Drupal) die de schrijver de mogelijkheid biedt om de pagina te voorzien van meta data of tags, bijvoorbeeld via een SEO-plugin van Yoast. Deze plugins helpen je bij het opstellen van de META-data. Ze geven o.a. aan of het zoekwoord correct gebruikt is en ze houden bij in hoeveel tekens jij dit noteert.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de afbeeldingen die worden gebruikt op je website. Zorg ervoor dat deze goed beschreven zijn in de ALT-tekst. Een kanttekening bij afbeeldingen is dat afbeeldingen veelal nadelig zijn voor de snelheid van je website. Zorg er altijd voor dat je afbeelding niet te groot wordt. Een pagina die te zwaar is laadt langzamer en hier zijn zoekmachines niet gek op.

5. Gebruik van links

Om de context van je texten harder te definieren kan je gebruik maken van links. Interne links bepalen de context van je teksten binnen je eigen verhaal. Zoekmachines zijn hier dol op. Zodoende wordt de tekst namelijk helderder, kwalitatief sterker en worden pagina’s ook geindexeerd. Externe links helpen hier ook aan mee.

Als jij bijvoorbeeld verwijst naar een kennisbank dan wordt jouw tekst binnen dezelfde context beoordeeld. Jouw website neemt dan namelijk een plek in op het wereldweide web ten overstaan van relevante partijen.

Binnenkomende links zijn ook waardevol voor je positionering. Wanneer een andere website naar jou verwijst ziet google dit als een goed teken. Uiteraard geldt dit niet als twee websites naar elkaar verwijzen. Zoekmachines diskwalificeren beide links dan.